Teambuilden Werkt

Home/Columns/Teambuilden Werkt

Teambuilden Werkt

Column

Teambuilding Werkt !

In een maatschappij die al te vaak gekenmerkt wordt door verzuring, overreglementering en negativisme lijkt het ons een goede ingesteldheid om doelbewust en occasioneel tégen deze stroom in te roeien en de positieve aspecten van bepaalde verguisde maatschappelijke fenomenen te belichten – ons ten volle bewust van het risico van plat opportunisme te worden beschuldigd.

In dit artikel willen we graag een lans breken voor de positieve effecten van teambuilden binnen een organisatie. Een Britse studie beweerde in 2010 nog dat teambuilding een nutteloze tijdsbesteding is. De effecten waren minimaal en het aanbod op de markt werd beschouwd als een ‘lege doos’. Na 15 jaar lang verschillende honderden events te hebben uitgewerkt en begeleid, is het evenwel onze overtuiging dat – mits een goede aanpak en een professionele benadering – het aantal ‘missers’ tot een absoluut minimum kan worden beperkt.

Iedereen herinnert zich nog de sportdagen uit zijn (middelbare) schoolperiode. De niet-sportievelingen zagen er hoogst tegenop, de niet-studaxen keken ernaar uit, maar de effecten waren – zowel op gezondheidsvlak als op sociaal netwerkvlak – op zijn zachtst uitgedrukt minimaal. Sommigen hebben de geforceerde jaren ’90 teambuildings in de Ardennen aan den lijve mogen/moeten ondervinden. Anderen hebben er straffe verhalen van vrienden of collega’s over gehoord. Dergelijk aanbod behoort (gelukkig) tot het verleden, maar de vergelijking met de jaarlijkse sportdag was nooit ver weg.

De invulling van de teambuilding activiteiten is in vergelijking met de jaren ’90 volledig veranderd. De meeste bedrijven zijn intussen verzeild in een traditie van vrijblijvende uitstapjes – de Nederlanders hebben er met ‘personeelsuitjes’ een mooi woord voor. Mits wat simpel opzoekwerk of overgevoeligheid aan gladde marketeers (die ook in deze sector hun weg aan het vinden zijn) is het heus niet moeilijk om een spotgoedkoop en leuk klinkend uitstapje te versieren. Vaak krijg je er enkele uren rimpelloos plezier voor in de plaats. Eindresultaat: iedereen tevreden. Een kleine investering voor het bedrijf dat de organisatie van een jaarlijkse ‘teambuilding’ activiteit feilloos vervulde, massaproductie langs de kant van de organisator van deze ‘teambuilding’ activiteit én een vrije namiddag voor de deelnemers.

De lading ónder de vlag is in de loop der jaren dus veranderd, maar de efficiëntie van dergelijke ‘teambuildings’ is er niet op verbeterd. Jammer genoeg – en als koren op de molen voor de non-believers – vinden bedrijven het ook vaak belangrijker om te shoppen en jaarlijks te kiezen voor een andere event organisator. Eén van onze vaste medewerkers noemde de organisatoren van teambuilding events eens – de nagel op de kop – lichtekooien. Jammer genoeg wordt de sector vaak in die rol geduwd, en voelt ze zich verplicht om met flashy en goedkope concepten de bedrijven op te vrijen – die de diensten snel en gretig consumeren. Dat teambuildings vervolgens geen effect genereren – behalve wat instant plezier – weze logisch.

Gevolg: serieuze organisatoren van teambuilding events moeten evenzeer als vroeger opboksen tegen een torenhoge vooringenomenheid bij de deelnemers. Bij aanvang van een off-site activiteit kun je deze deelnemers vaak makkelijk categoriseren: de cynici, de onverschilligen, de geforceerde optimisten, de échte enthousiastelingen (vaak een kliekje op zich) en een kleine groep die – misschien nog getraumatiseerd door de Ardennen – met angst uitziet naar wat hen te wachten staat. Toegegeven: het is onmogelijk om een dergelijke groep op enkele uren tijd om te tunen tot een hechte groep die voor elkaar door het vuur zou gaan.

En toch kan het anders… Vaak is er met de inhoud van de flashy, mainstream teambuilding activiteiten niets verkeerd, maar wel met de ‘inbedding’ : de voorbereiding, de communicatie, het verwachtingspatroon, de nazorg en de bereidwilligheid van de bedrijven om hun lot voor meerdere jaren te koppelen aan een professionele facilitator die actief meedenkt. Teambuilding is immers niet die ene dag in Gent of aan de kust, maar is een continu proces binnen de organisatie dat op bepaalde momenten – met de hulp van een externe aanbieder – wordt geformaliseerd en veruitwendigd in een off-site teambuilding event, zonder dat die dag al té veel focus moet krijgen. Werknemers van bedrijven of organisaties die een dergelijke visie hanteren, staan met een heel andere ingesteldheid aan de start van een off-site event.

Vanuit deze visie dient een off-site teambuilding event steeds een doel – impliciet of expliciet. Een organisatie of bedrijf is continu in beweging en elk off-site event zit de facto ingebed binnen het ontwikkelproces van deze lerende organisatie, en zal op zijn beurt bijdragen tot nieuwe inzichten en nieuwe kennis (zowel voor management als deelnemers). Dit off-site event is één van de (vele) factoren die de organisatie verder doen evolueren. Geen wondermiddel dus, maar wél een middel in functie van het groter doel.

Een ‘teambuilding’ is dus feitelijk een gedeeld project van bedrijf en event organisator, waarbij elk zijn bagage en expertise ter beschikking stelt binnen een – liefst langdurig – bondgenootschap als partners, veeleer dan binnen een klant-leverancier relatie.

Gelukkig zijn er trajecten die wél succesvol zijn. Verschillende organisaties doen al vele jaren een beroep op de expertise van Events on the Move. Hierbij trachten wij telkenmale om, op basis van eerdere ervaringen en input van onze vaste contactpersonen binnen het bedrijf, concepten en formules op maat van de organisatie te brengen. Events on the Move tracht daarom steeds eerst het doel van het off-site event in kaart te brengen.

Een mooie case was Club Brugge dat in 2013 een beroep deed op Events on the Move in het kader van de Play-Offs van de Jupiler Pro League. De teambuilding had een dubbel doel: de kern van het eerste elftal klaarstomen voor het eerste belangrijke Play-Off duel tegen Standard Liège én het maken van een sterk statement richting staf en supporters. We opteerden voor een workshop Taiko en voor de creatie van een HD-clip die in het Jan Breydel Stadion kon worden getoond als energizer voor de supporters bij aanvang van de Play-Offs. Speciaal voor deze opdracht werd een partituur gemaakt die de titel ‘Ganbatte !’ (een Japanse strijdkreet) meekreeg. Letterlijk betekent dit : “Doe je best !” of “Ga ervoor !” of “Veel succes !”. Ideaal dus als strijdkreet voor de spelers onderling, voor de trainer richting spelers en voor het publiek richting spelers. Het woord “Ganbatte !” kon worden opgenomen als rode draad gedurende de hele Play-Offs: als herkenningswoord opgepikt door de trainer, de mental coach, de team coach en de spionkop. Tijdens focusmomenten ter voorbereiding van een wedstrijd, na een moment van interne spanning binnen de groep, na het incasseren van een tegendoelpunt, … telkenmale kon “Ganbatte !” de neuzen in dezelfde richting zetten. Let ook op het verschil tussen de Oosterse en de Westerse zienswijze: wij zeggen steevast “Veel succes !” en suggereren zo eigenlijk dat de gebeurtenissen worden bepaald dor een lotsbestemming (impliciet religieuze betekenis). De Japanners zeggen letterlijk: “Doe je best” en laten het resultaat dus afhangen van hun eigen persoonlijke inspanningen. Hiermee was de cirkel van het teambuildingsverhaal rond: “wij zullen elk individueel ons best doen en zodoende als team een goed resultaat neerzetten, met de steun van trainer, staf en supporters. Zelfs als het slecht uitdraait, hebben we toch minstens ons best gedaan en onszelf voor de volle 100% gegeven. Ganbatte !”

In plaats van te kiezen voor een snelle en eenvoudige activiteit met het nodige spierballengerol, werd dus – in samenwerking met de mental coach en team manager van de club – gekozen voor een invulling op maat, geënt op de fase waarin de club zich op dat moment bevond.

Anderen interessante ‘doelen’ van off-site teambuilding events zijn herstructureringen, communicatieproblemen, het aantreden van nieuw management, … Vaak wordt tijdens zo’n off-site moment heel impliciet een eerder opleidingstraject in de praktijk gebracht. Nadat Colruyt enkele jaren geleden het leidinggevend personeel via interne opleidingen de verschillende leiderschapsstijlen theoretisch had toegelicht, organiseerde Events on the Move – in samenwerking met de opleidingsverantwoordelijken van Colruyt – een stadsspel in Brussel waarbij deze verschillende stijlen (niet al té expliciet) aan bod kwamen. Of toen Recticel aan de vooravond van een belangrijke aanwervingscampagne stond, lieten de deelnemers hun creativiteit de volle loop in een zelf gecreëerd jobfilmpje – waaruit dan weer bleek wélke kwaliteiten als belangrijk werden aanzien bij toekomstige collega’s. Een mooi voorbeeld is ook het moment waarop een niet nader genoemd bedrijf problemen had met de manier van communiceren van een leidinggevende en we deze leidinggevende en zijn collega’s (zonder namen te noemen of zaken expliciet uit te spreken) proefondervindelijk lieten ontdekken hoe paarden reageren op bepaalde attitudes. Zelden of nooit worden overigens de doelstellingen van een off-site event geëxpliciteerd – een ‘vingertje omhoog’-stijl is immers vaak véél minder efficiënt.

Daarnaast is teambuilding just for fun zeker geen vies woord en zelfs nuttig binnen een bepaalde fase van het ontwikkelproces van een bedrijf. Als een organisatie een rimpelloze fase doorloopt, kan het net interessant zijn om deze ideale situatie te koesteren en een feel-good event eraan te koppelen. Dit zijn ook ideale momenten voor collega’s om elkaar beter te leren kennen – bepaalde concepten in het aanbod van Events on the Move zijn erop gericht om onvermoede talenten bij bepaalde deelnemers aan het licht te brengen, waardoor collega’s na afloop van het event voor een bepaald types opdrachten op de werkvloer vaker op die deelnemer een beroep gaan doen – zeker wanneer die deelnemer blijk gaf van een welbepaalde sociale of emotionele intelligentie. Door deelnemers positief te triggeren (en niet negatief Ardennengewijs in de defensie te duwen), ontstaan soms de mooiste resultaten.

Bij de organisatie van off-site teambuilding events zijn het uitbouwen van een langetermijnrelatie tussen bedrijf en eventorganisator en het afstemmen van de inhoud op een doel dus belangrijke factoren. Maar even belangrijk is het om de inhoud af te stemmen op de groep. Hiermee is alweer een cirkel rond: slechts door de uitbouw van een langetermijnrelatie met een bedrijf, kan de organisator van het off-site event zich een beeld vormen van de groep. Vaakt stelt Events on the Move daarom bij een eerste samenwerking een ‘smooth’ concept voor, waarbij we ons de bedrijfsgeest eigen kunnen maken, evenals de vibes tussen de collega’s én de verschillende persoonlijkheden. Onze ervaringen nemen we mee bij de keuze van een volgende activiteit en zélfs bij de keuze van de begeleiders van die volgende activiteit. Door onze uitgebreide pool van free-lance medewerkers kunnen we medewerkers ook gaan matchen met bedrijfsculturen.

De slagzin van Events on the Move is sinds 1998 “Teambuilding op Maat”. Hierboven hebben we proberen te schetsen hoe we dit concreet in de praktijk brengen. Daarom ook bestaat ons team uit mensen met verschillende profielen en expertises. Bedrijven investeren, door de organisatie van off-site teambuilding events, in hun menselijk kapitaal. Events on the Move tracht dit te versterken door een professionele aanpak met oog voor het breder kader, en met inzet van ruim 15 jaar ervaring. Dit huwelijk leidt ontegensprekelijk tot resultaat – vaak onderhuids maar steeds efficiënt op lange termijn. Teambuilding werkt!

In een volgend artikel zullen we stilstaan bij de mogelijkheden om teambuilding concepten in te zetten als marketing activiteit.

Teambuilding

2018 (C) Events on the Move

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief vol inspirerende tips voor leuke teambuilding concepten, promoties en nieuwtjes.

Maximum 4x per jaar rechtstreeks in je mailbox. Mis niets van ons aanbod.

Ik ga akkoord met de privacyverklaring.